„Nie pamiętam, abym kiedykolwiek w życiu, tak bez wahania (…) podporządkował jakiś obejrzany i przeżyty spektakl, myślom konkretnego filozofa, jak ten nasz, dzisiejszy. I państwo znają tego genialnego filozofa, twórcę paradoksu o człowieku (…) To Blaise Pascal. To on prawie 350 lat temu napisał najdoskonalszą recenzję z dzisiejszego spektaklu (…)
«Jakąż chimerą jest człowiek! Jakąż nowością! Jakim potworem, jakim chaosem, jaką sprzecznością. Jakim cudem! Osądzając go ze wszystkich stron naraz: toż to nędzny robak, kloaka prawdy, zlew niepewności i błędów – chwała i wstyd wszechświata.»
W spektaklu panów Wrocławskiego i Orłowskiego pascalowskie słowo stało się ciałem – scenicznym, aż brutalnym i czułym zarazem w swojej kameleonowej sceniczności. Dlatego z tak ogromną radością dowiedziałem się (…) , że to wykonanie otrzymuje Nagrodę Teatru Chopina, jako najlepsze przedstawienie sezonu 2001 w Polsce, oparte na dramaturgii amerykańskiej. Przekazuję ją Panom, podszywając się pod serdeczny puls tej nagrody”.
(Fragment wypowiedzi Tymoteusza Karpowicza wygłoszonej w 2002 roku w Teatrze Chopina w Chicago z okazji przyznania nagrody dla przedstawienia Erica Bogosiana pt. „Sex, prochy i rock and roll” w reżyserii Jacka Orłowskiego).
Tymoteusz Karpowicz ( 1921 – 2005 ) — poeta i dramaturg. W 1973 roku wyjechał z Polski i zamieszkał na stałe w Stanach Zjednoczonych. Przez wiele lat wykładał na University of Ilinois w Chicago.
Eric Bogosian, amerykański pisarz, aktor i reżyser, z pasją i niezwykłym poczuciem humoru opowiada o obłędzie świata. Tworzy sugestywne i barwne portrety bohaterów, którzy wkraczają na scenę, by dokonać publicznej spowiedzi pełnej drwiny, bólu i wściekłości. W galerii dziwaków i niebezpiecznych typów, reprezentujących wszystkie klasy społeczne, odkrywamy własne odbicie.
Reżyser Jacek Orłowski wraz z Bronisławem Wrocławskim właśnie tym przedstawieniem wprowadzili na polskie sceny dramaturgię Erica Bogosiana. Był to pierwszy „One man show” w teatrze polskim. Od premiery w 1997 roku do dziś dnia „Sex, prochy i rock and roll” pozostaje jednym z najpopularniejszych i najbardziej nagradzanych przedstawień w ostatnich dwóch dekadach. To zasługa świetnego tekstu, błyskotliwej reżyserii i wybitnej kreacji aktorskiej.
„Sex, prochy i rock and roll” był pierwszą częścią słynnego tryptyku monodramów. Pozostałe dwie to: „Czołem wbijając gwoździe w podłogę” i „Obudź się i poczuj smak kawy” zrealizowanych w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi. Reżyserem wszystkich przedstawień był Jacek Orłowski, a wykonawcą Bronisław Wrocławski.
W kwietniu 2017 roku po 20 latach od premiery spektakl ostatecznie zszedł z afisza.
9 kwietnia wykonano pamiątkowe zdjęcie z udziałem twórców przedstawienia i publiczności.
Przekład – Sławomir Michał Chwastowski
Muzyka – Tadeusz Kulas
Występuje – Bronisław Wrocławski
Reżyseria i opracowanie tekstu – Jacek Orłowski