Aktorzy, pracownicy sceny, pracownie, zaplecze, czy administracja bez nich nie ma Teatru. Trzeba trochę czasu aby to zrozumieć, a jeszcze więcej żeby pojąć jak działają i współpracują tworząc wspólnie spektakle. Inspiracją do powstania portretów były osoby zatrudnione w warsztatach teatralnych i historie opowiadane w kulisach. Niestety, w dzisiejszych czasach część teatrów pozbywa się warsztatów lub ogranicza ich liczebność do minimum. Powodem likwidacji są względy ekonomiczne. Bardzo łatwo można zerwać nić umożliwiającą powrót do umiejętności i tradycji teatralnych. Trudno utrzymać zespół osób oddanych teatrowi, ale jeszcze trudniej buduje się taki zespół w sytuacji kiedy coraz więcej mistrzów nie ma okazji przekazywania swojej wiedzy kolejnym pokoleniom. Stolarze, modelatorzy, krawcowe i krawcy, ślusarze, szewc i tapicer tworzą grupę rzemieślników teatralnych wyczarowujących niezwykłe elementy dekoracji i kostiumów składające się na bogatą różnorodność scenograficznej oprawy spektaklu. W magazynach teatralnych są przechowywane rekwizyty, części dekoracji i kostiumy, które zostały wykonane w pracowniach.
Pomysł na wykorzystanie tych elementów do budowy planów zdjęciowych był zabiegiem formalnym łączącym osobę wykonującą i postać pozującą do portretu, podkreślając związek i pamięć o wykonywanym rekwizycie, kostiumie czy dekoracji. Dla każdego portretowanego została zbudowana indywidualna scenografia, a światło uzupełniło kompozycję łącząc poszczególne elementy w całość. Zorganizowanie sesji wymagało wielu starannych przygotowań, a dobranie odpowiedniej stylizacji trwało kilka dni. Tak powstała galeria portretów artystów rzemiosła teatralnego „Mistrzowie zza kulis”. Zdjęcia powstały w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi.
(1944 — 2016)
Pracownia: Szewska
Stanowisko: Szewc
Pierwsza premiera (tytuł): Tango-Tango
Ilość premier: 102
Pracownia: Stolarska
Stanowisko: Kierownik pracowni stolarskiej
staż pracy: 42
staż pracy w teatrze: 42
Pierwsza premiera (tytuł): Siedem bram raju
Ilość premier: Nie pamiętam
Co skłoniło do podjęcia pracy w teatrze: Ciekawość i różnorodność podejmowanych prac.
Pracownia: Krawiecka damska
Stanowisko: Kierownik pracowni
staż pracy: 45
staż pracy w teatrze: 42
Pierwsza premiera (tytuł): Antygona
Ilość premier: 330
Co skłoniło do podjęcia pracy w teatrze: Możliwość szycia kostiumów z różnych epok, dzięki której mogłam wykazać się swoimi umiejętnościami w zawodzie i spełnić oczekiwania aktorek i swoje. Praca dawała mi satysfakcję i ogromną przyjemność.
Pracownia: Ślusarska
Stanowisko: Kierownik pracowni ślusarskiej
staż pracy: 42
staż pracy w teatrze: 37
Pierwsza premiera (tytuł): Rewizor
Ilość premier: 265
Co skłoniło do podjęcia pracy w teatrze: Przypadek, aż do dnia dzisiejszego.
Pracownia: Modelatorska
Stanowisko: Malarz-modelator
staż pracy: 26
staż pracy w teatrze: 3
Pierwsza premiera (tytuł): Kapliczka
Ilość premier: 15
Co skłoniło do podjęcia pracy w teatrze: Praca zgodna z wykształceniem zawodowym.
Pracownia: Krawiecka damska
Stanowisko: Krawcowa
staż pracy: 42
staż pracy w teatrze: 30
Pierwsza premiera (tytuł): Trzy siostry
Ilość premier: 126
Co skłoniło do podjęcia pracy w teatrze: …
Pracownia: Modelatorska
Stanowisko: Kierownik pracowni modelatorskiej
staż pracy: 39
staż pracy w teatrze: 9
Pierwsza premiera (tytuł): Edmond
Ilość premier: 52
Co skłoniło do podjęcia pracy w teatrze: Ciekowość i zamiłowanie do prac techniczno-manualnych.
Stanowisko: Kierownik Techniczny Teatru
staż pracy: 33
staż pracy w teatrze: 24
Pierwsza premiera (tytuł): Droga do Mekki
Ilość premier: 154
Co skłoniło do podjęcia pracy w teatrze: Ciekawe wyzwania związane z zawodem plastyka.
Pracownia: Krawiecka męska
Stanowisko: Krawcowa męska
Ilość lat pracy: 19
Ilość lat pracy w teatrze: 15
Pierwsza premiera (tytuł): Sen srebrny Salomei
Ilość premier: 102
Co skłoniło do podjęcia pracy w teatrze: Różnorodność szytych kostiumów. Możliwość nauki zawodu od najlepszych.
Pracownia: Krawiecka męska
Stanowisko: Kierownik pracowni krawieckiej
staż pracy: 40
staż pracy w teatrze: 13
Pierwsza premiera (tytuł): Testament psa
Ilość premier: 78
Co skłoniło do podjęcia pracy w teatrze: Nowe wyzwania wynikające ze współpracy ze scenografami przy realizacji niepowtarzalnych kostiumów.
Pracownia: Krawiecka damska
Stanowisko: Krawcowa staż pracy: 37
staż pracy w teatrze: 30
Pierwsza premiera (tytuł): Rewizor, Dybuk
Ilość premier: 200
Co skłoniło do podjęcia pracy w teatrze: Różnorodność pracy, poznanie ciekawych ludzi, szycie ciekawych kostiumów z różnych epok i prace manualne.
Pracownia: Stolarska
Stanowisko: Stolarz
staż pracy: 45
staż pracy w teatrze: 3
Pierwsza premiera (tytuł): …
Ilość premier: …
Co skłoniło do podjęcia pracy w teatrze: Ciekawość zawodowa i techniki budowy dekoracji.
Pracownia: Ślusarska
Stanowisko: Ślusarz-spawacz
staż pracy: 25
staż pracy w teatrze: 9
Pierwsza premiera (tytuł): Wesele
Ilość premier: 45
Co skłoniło do podjęcia pracy w teatrze: …
Pracownia: Modelatorska, Magazyn kostiumów
Stanowisko: Malarz-modelator, Magazynier
staż pracy: 40
staż pracy w teatrze: 5
Pierwsza premiera (tytuł): Rewizor
Ilość premier: 24
Co skłoniło do podjęcia pracy w teatrze: Chęć poznawania ludzi związanych z kulturą i sztuką, chęć bycia aktywnym i kreatywnym w działaniach twórczych, zamiłowanie do wykonywania różnorodnych prac. Teatr jest właśnie takim miejscem, w którym mogę to wszystko realizować. Dlatego tutaj jestem.
Pracownia: Krawiecka męska
Stanowisko: Krawiec męski
staż pracy: 50
staż pracy w teatrze: 12
Pierwsza premiera (tytuł): Widma
Ilość premier: 102
Co skłoniło do podjęcia pracy w teatrze: Pasja do zawodu.
Pracownia: Tapicerska
Stanowisko: Tapicer teatralny
staż pracy: 47
staż pracy w teatrze: 33
Pierwsza premiera (tytuł): …
Ilość premier: 238
Co skłoniło do podjęcia pracy w teatrze: Zamiłowanie do teatru.
Pracownia: Ślusarska
Stanowisko: Ślusarz — spawacz
staż pracy: 42
staż pracy w teatrze: 12
Pierwsza premiera (tytuł): …
Ilość premier: 80
Co skłoniło do podjęcia pracy w teatrze: …
Pracownia: Krawiecka damska
Stanowisko: Krawcowa
staż pracy: 18
staż pracy w teatrze: 1,5
Pierwsza premiera (tytuł): Ich czworo
Ilość premier: 8
Co skłoniło do podjęcia pracy w teatrze: Możliwość realizacji ciekawych projektów. Niebanalność pracy oraz poznawanie nowych ludzi związanych z kulturą i sztuką.
staż pracy: 30
staż pracy w teatrze: 21
Pierwsza premiera (tytuł): Woyzeck
Ilość premier: 127
Co skłoniło do podjęcia pracy w teatrze: Miłość do Iwony, Fotografii i Teatru.